Začala emancipace mediálních hvězd. Podcast Kecy a politika je silný jako malé vydavatelství
Podcast Kecy a politika názorně ukázal velkému mediálnímu domu Czech News Center, jak se doba změnila.
V dnešním článku:
- Vhled do sporu podcastu Kecy a politika s CNC.
- Čísla. O jaké peníze se hraje?
- Další mediální hvězdy a projekty si začaly vytvářet prostor pro osamostatnění od velkých mediálních domů. Vím kdo.
Podcast Kecy a politika názorně ukázal velkému mediálnímu domu Czech News Center, jak se doba změnila. Je jedno, na čí straně v tomhle sporu, kde si obě strany nárokují populární značku a zisky z ní, stojíte. Faktem je, že bez Bohumila Pečinky a Petrose Michopulose by zbyla jen prázdná schránka. Lidi za nimi půjdou, i kdyby se podcast přejmenoval na Bohouš a Petros v říši růžových poníků a přišel o celý archiv předchozích epizod.
Nezáleží ani na tom, zda k jejich úspěchu výrazně pomohly kanály Reflexu a sociálních sítí. Mediálně takový spor korporát prohraje už jen z podstaty, že je korporátem a je sympatičtější fandit dvěma lidem, kteří se svobodně vydali vlastní cestou. Trh už jim nabízí vše, co k životu potřebují. Nemusí shánět tým lidí, který jim bude spravovat web a platební bránu. Vše svedou služby už tak banální, jako když nakupujete na e-shopu.
CNC spadlo do pasti, ze které je velmi těžké se dostat ven. Když podcast nechají jít bez boje a budou inkasovat pouze z poplatků na Gazetisto, může to inspirovat další mediální osobnosti uvnitř baráku k osamostatnění. Tak jako tak budou v CNC tratit a nezachrání to ani emotivní prohlášení, která poskytli Lupě.
Vydavatelství si zvolilo boj, který nejen ukázal, že jeden z největších mediálních domů v Česku tahá za kratší kus provazu, ale ještě výrazně reputačně ublížilo svému dítěti v podobě služby Gazetisto, která umožňuje lidem zpeněžit svou tvorbu a spravovat komunitu kolem projektu. Lákat na platformu Gazetisto nové osobnosti bude teď těžší. Možná svým jednáním odradí i část lidí, kteří by předplatné zajímavého newsletteru či podcastu zvažovali.
Nezbývá tedy než gratulovat konkurenčnímu Pickey k tomu, že se konkurence střelila do nohy a přihrála jim jednu z největších akvizic roku na poli influencerů. Kvůli tomu jsem raději založil alternativu ke Gazetistu na open-source projektu Ghost pro lidi, kteří mohu momentálně ke službě cítit nedůvěru. Gazetisto ale opouštět nehodlám. Pracuje se mi s ním dobře, řadě čtenářů vyhovuje, a právě o to víc mě toxický spor mrzí.
Skvělý postřeh měl ke kauze marketér Vilém Franěk, který se pohybuje například kolem pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem na Mall TV. „Je totiž realita, že nám tu na ose tvůrci vs. mediahousy vzniká problém, který už nebude řešitelný podáním ruky, ale dodatkem ve smlouvě v každým novým projektu. A je to dobře pro obě strany,“ napsal na Twitter.
Už i menší experimenty uvnitř mediálních domů mohou být nově ošetřené smlouvou. Jaký to bude mít dopad na kreativitu a spontánní projekty, je otázkou. Modelově pak smlouvy mohou vypadat následovně: Chcete se trhnout a odkoupit projekt? Tady jsou přesné podmínky. Pokud se z toho obě strany poučí, nebude už moc prostoru pro právní vakuum.
Že podcasty mohou člověka živit, už mileniálové a generace Z dávno ví a mají své hrdiny třeba na HeroHero a Patreonu. Jen pro ukázku: Neplecha ukončena má na HeroHero 1795 podporovatelů. Kecy a politika ale dokázaly novým modelem zaujmout masy do té doby poměrně konzervativních konzumentů médií, kteří často až teď začali objevovat kouzlo „placeného fandovství“, kdy jsou tvůrci na dosah téměř celý den přes sociální sítě.
Když to přeženu: Psát e-mail redakci je stejně nezajímavé jako psát na úřad. Pečinka a Michopulos jsou ale pro posluchače parťáci z hospody, čemuž se trochu blíží i neotesaný projev v jejich podcastu.
Kecy vydělávají jako malé vydavatelství
Michopulos v interview na CzechCrunch prozradil, že jeho cíl je mít 10 tisíc předplatitelů. Vůbec to není nereálné, protože jak jsem zjistil, už dosáhli téměř poloviny tohoto cíle, a důležitá bude úspěšná migrace z Gazetista na Pickey.