Mastodon

X dobývají popírači změny klimatu

X dobývají popírači změny klimatu
Generováno Midjourney

Vítejte u dalšího prázdninového newsletteru Mimo agendu. Dneska se dočtete:

  • Takhle se cítí konzument zpravodajství bez X (Twitteru)
  • Tipy pro návštěvu Rigy
  • Proč jsem vstoupil do Syndikátu novinářů
  • Jak Kreml zneužívá X (Twitter) k růstu komunity popíračů klimatické změny
Generováno Midjourney

TikTok je Twitter pro popkulturu

Jste zmatení z dnešního popkulturního světa? Nechápete nespočet narážek na nové trendy, memes, populární písničky, vtipné zvuky? Gratuluji. Cítíte se jako člověk, který pravidelně čte zpravodajství a naráží na obrovské množství textů založených na informacích a diskusích z Twitteru, na kterém přitom nepůsobí. Vaše zmatení vychází z vlivu TikToku, který se pro popkulturu stal tím, čím Twitter pro zpravodajská média. Abyste jeho svět pochopili, musíte se do něj aktivně ponořit a ideálně začít vnímat vlivné postavy tohoto světa a vztah mezi nimi, což vůbec není malá časová investice. Pokud vás platforma nebaví, asi to ani nezvládnete, protože vaše snahy budou tak nějak na sílu.

TikTok se stal pro popkulturu tím, čím X (Twitter) pro zpravodajství, a filmy i kulturní byznys se mu začaly přizpůsobovat. Jak to dopadlo u mediálních domů, už víme, došlo částečně k jejich úpadku.

Popkultura může velmi snadno narazit podobně. Jako příklad si můžeme vzít Simpsony. Scénář se dříve psal komplexněji a jednotlivé scény moc nedávalo smysl vytrhávat z kontextu, protože pointa se často pomalu rozvíjela po celý dvacetiminutový díl. Jenže takový obsah pro TikTok, kde stále dominují zhruba minutová videa, není vhodný. Místo toho se na této platformě stal hvězdou konkurenční seriál Family Guy, který je naopak slepencem drobných skečů, které v příběhu nedávají vůbec smysl, ale vtip jde snadno vystřihnout do dvacetisekundového klipu. Tenhle méně kvalitní produkt tak začal Simpsony válcovat a doslova TikTok zaplnil. Scénáristé Simpsonů se jej tak rozhodli napodobovat a komplexnost seriálu v posledních sériích byla ta tam, což uspíšilo úpadek téhle slavné značky.

Už teď si také starší generace 40+ stěžují, že nechápou řadu popkulturních citací a memů. Tohle bude akcelerovat a pomrkávání na tyhle trendy bez dalšího vysvětlování nejspíše stále více budou přejímat i velké hollywoodské filmy. Ty se už mimo jiné naučily tvořit scénky a momenty s cílem, aby trendovaly jako memy. A proč tohle píšu? Twitter podle mého názoru hodně pokřivil média a proměnil je více, než novináři možná sami připouští. Pokud vás štvou tiktokové trendy, které jsou přeci jen trochu masovější než Twitter, můžete se dost dobře vcítit do člověka zmateného z dnešního mediálního světa. Když jsem studoval žurnalistiku, často se opakovala fráze, že zprávě a tomu, co se děje, musí rozumět i babička z Horní Dolní. Jenže tahle pomyslná babička neměla nikdy Twitter a pak jen nevěřícně začala koukat na zprávy, že „na Twitteru někdo oznámil“ či „se pohádal“ o cyklodopravě v Praze a další blbosti.

Tipy na Rigu

V posledním newsletteru jsem vám slíbil pár tipů, co podniknout v Rize. Tady jsou:

  • Pokud chcete hodně levného a kvalitního jídla, doporučuji řetězec Lido. Je to takový lotyšský Mekáč s tradičními pokrmy a najdete ho v těch nejfrekventovanějších částech města.
  • Doporučuji kulturní centrum v pivovaru poblíž K. K. fon Stricka villa. Je tam několik podniků a pravidelně se tam konají kulturní akce. Pro milovníky piva 10/10, protože máte na čepu 16 druhů.
  • O kousek vedle je Tallinas Pagalms, která má podobný nádech. Dvorek s řadou podniků a docela slušně vypadajícím klubem.
  • K baltskému moři se dá dojet za dvě eura vlakem. Jezdí zhruba každou půlhodinu z hlavního nádraží.

Vstoupil jsem do Syndikátů novinářů

Jo, taky se mi to zdá na první pohled trapné. Syndikát novinářů rozhodně není sexy organizace, její styl prezentace jsou drsné devadesátky. Stačí se podívat na design mé členské kartičky.

Autentická fotka kartičky v roce 2023.

Věkový průměr se blíží spíše hranici vstupu do důchodu a v nejzásadnějších otázkách a sporech syndikát úspěšně mlčí. Nadávat je snadné, ale věci měnit už těžší. Věřím, že Syndikát bude mít v další dekádě pro novináře důležitější roli, neboť končí éra velkých mediálních domů.

Řada novinářů začne působit na volné noze či si založí sólo projekty třeba přes zpoplatněný newsletter. Být sám má ale jednu zásadní nevýhodu. Nikdo vás nevyseká z problémů jako třeba z neoprávněné žaloby s cílem vás ekonomicky potopit. V obraně svých členů může syndikát sehrát aktivní a důležitou roli. Dále nemají jednotlivci moc silný hlas k prosazování svých zájmů, které se týkají třeba změn v zákonech. Pravidla si mohou upravovat velké mediální domy (výhradně vlastněné miliardáři) s aparátem pro lobbování. Syndikát by tuhle sílu měl ideálně vyrovnávat, protože pak může dojít ke schválení paskvilů, které připravují obor o peníze. Naposledy se tak stalo u novely autorského zákona, která požadovala peníze od Googlu a Facebooku.

Uvidím, zda půjde v takové organizaci vůbec něco měnit. Dotlačil mě k tomu Vojta Boháč (šéfredaktor Voxpotu), který tam vede reportážní klub a do organizace dostal řadu mladých novinářů.

Generováno Midjourney

X jako zbraň Kremlu

Často čtu zkratku, že Twitter přejmenováním na X přestal existovat. Je to hloupost. Starý Twitter, na kterém jsem se registroval před téměř 15 lety, neexistuje už déle. Důvodem je výrazná proměna jeho komunity. Řada účtů diskutujících o politice se profesionalizovala a někdy jsou i přímo finančně podporované stranami. Vědci začali ustupovat popíračům klimatu, kteří je přetlačili vulgaritou a agresivitou. Tohle jde ale teoreticky uplatnit na každý z vědeckých oborů, kde odborníci ustupují rozhořčeným davům hlásajícím polopravdy a lži.