Jakub Zelenka - Mimo agendu

Tradiční média potřebují oddělení pro styk s influencery

10/24/2022, 6:00:00 AM


Novináři by se měli ve vztahu k influencerům inspirovat od marketingových agentur a získat díky tomu větší kontrolu nad šířením svých příběhů. Současný stav nemusíme vnímat pouze jako boj dvou stran, které si nemusí rozumět v přístupu, jak oslovit čtenáře, diváka, posluchače, o pozornost ve veřejném prostoru. Každá z nich (novináři / influenceři) má něco, co může té druhé nabídnout, a mohou tak spolu uzavřít výhodný obchod. 

Každý článek či reportáž v tradičních médiích je jako ledovec. Vždy vidíte jen jeho špičku, pod níž se ale skrývá obrovské množství kontextu a informací, které se do rámečku novinové stránky nevešly. Nebo se nehodily pro formu, kterou se novinář rozhodl příběh vyprávět.

Díky těmhle informacím pod hladinou dokáže zkušený autor psát tak, že v textu mezi řádky zanechává pomrknutí pro pozorné čtenáře a do na první pohled nudné zprávy zanese větu, u které se insider dokáže pousmát nebo naštvat. 

Tímhle úvodem jsem trochu zdlouhavě popsal, proč novinář ponořený do kauzy je pravděpodobně nejlepší odborník, který vám ji dokáže vysvětlit a uvést vás do tématu s celým jeho kontextem. Je to i jeden z důvodů, proč získaly takovou popularitu zpravodajské podcasty jako Studio N či Daily od The New York Times. Novinář v nich dělá rozhovor se svým kolegou, který kauzu zpracovával, a trochu naivně se ho ptá na otázky, které by mu položil klasický čtenář. 

YouTube je nová homepage

Šíření výbušných kauz a textů se začalo s rozmachem sociálních sítí měnit. Dnes už nemusíte konzumovat příběhy, které hýbou společností, u původního zdroje. Může vám je převyprávět youtuber ze svého pokoje, a přitom mít daleko lepší čísla než původní článek. Jako insider a novinář, který ta čísla má možnost srovnat, musím říct, že je to někdy dost děsivý pohled. Občas je zásah youtuberů oproti původnímu textu či reportáži i několikanásobný.

Influenceři navíc mohou dodat celé kauze nové rámování a přesvědčit řadu lidí, jak na ni nahlížet. Mohou příběhu dodat pečeť důvěryhodnosti, nebo jej nenávratně poškodit a zpochybnit. Viděli jsme to často třeba u kauz #MeToo.

Extrémním příkladem se do jisté míry stal soud mezi Amber Heard a Johnnym Deppem. Série memů a krátkých sestřihů na TikToku s komentáři influencerů měla velký dopad na veřejné mínění. Průběh sporu nechci hodnotit, spíše upozorňuji na sílu sociálních sítí, která se během procesu bezprecedentně projevila a která je hnána emocemi a názory. Těch by se naopak novinář měl ve zpravodajství vyvarovat – což mu v dnešní emocemi prosycené době částečně svazuje ruce. Pro diváka a posluchače totiž není nic lákavějšího, než se dožadovat odpovědi na otázku: „Co si o tom případu myslíš?“ A právě té otázce se novinář, chce-li obhájit svou nezaujatost, nejraději vyhne.

Youtuber vám svůj názor ale rád řekne, a ještě ho přesvědčivě podá suverénním a teatrálním vystupováním, kde střílí s velkou kadencí jeden argument za druhým, čímž divákovi ztěžuje zamyšlení třeba nad argumentačními fauly.

Za několik let vyrostlo v Česku mnoho reakčních kanálů a podcastů. Nejčastěji na YouTube – ale podobného obsahu jsou plné například i streamy na Twitchi. Aniž bych chtěl vyjmenovávat jednotlivé podcasty, třeba u kauzy Feri docházelo k velkým dezinterpretacím. Například té, že Deník N odmítl vydat druhý text, což není pravda a ke zjištění skutečnosti stačí pár sekund googlení. Dále si opakovaně k tématu známí influenceři zvali Feriho spolubydlící, sympatizanty a přátele, kteří popisovali, jak ta kauza dnes již stíhaného poslance vlastně stojí a proč ji policie nejspíše odloží. Nestalo se tak.


Obsah pro předplatitele


Tento článek je pouze pro předplatitele

Předplaťte si nebo se přihlaste

Cena od 119 CZK měsíčně

Ne, přátelé, tady žádný otevřený text není.


Novináři by se měli ve vztahu k influencerům inspirovat od marketingových agentur a získat díky tomu větší kontrolu nad šířením svých příběhů. Současný stav nemusíme vnímat pouze jako boj dvou stran, které si nemusí rozumět v přístupu, jak oslovit čtenáře, diváka, posluchače, o pozornost ve veřejném prostoru. Každá z nich (novináři / influenceři) má něco, co může té druhé nabídnout, a mohou tak spolu uzavřít výhodný obchod.