Jakub Zelenka - Mimo agendu

Tahle média jsou pro mladý! Na pilířích rapu, tenisek a módy

1/23/2022, 5:00:00 PM


Tradiční média přestávají být atraktivní pro mladé lidi. Z průzkumů Reuters Institute Digital News Report vyplývá, že nastupující generace začínají preferovat pro získávání informací sociální sítě i agregátory zpráv. Rozhlas, televize, noviny a zpravodajské servery se tak dostávají na druhou kolej.  

Influenceři začali hrát roli moderátorů a upozorňují na atraktivní informace i na to, jak je číst. Algoritmy na sociálních sítích uzavírají lidi do sociálních i informačních bublin a servírují jim realitu upřednostňovanou jejich mozky.  

Tento rychlý svět často popoháněný emocemi není na rozdíl od tradičních médií svázán dekádami prověřenými pravidely, jak informace třídit a ověřovat. Chybí mu etický kodex a občas i regulace zákonů. Jestli se tradiční média neproberou a nebudou reflektovat nastupující generaci, náskok nových platforem už nemusí dohnat. 

Ve zkoumání fenoménu jsem proto oslovil šéfy progresivních médií, která i v dnešní době dokáží zaujmout i masy mladých lidí a tvoří obsah přesně pro ně. V první části dvoudílného seriálu přinesu rozhovor s šéfredaktorem Refresheru Adamem Smetákem.  

Tento server pro mladé lidi je tvořený redakcí s průměrným věkem 26 let. Projekt začal jako blog na Slovensku. Poté expandoval do Česka. Nyní má přes šest tisíc platících čtenářů, newsroomy s desítkami autorů a na sociálních sítích poráží tradiční značky jako iDnes.cz či Aktuálně.cz. 

Ve sporu s Milion+ jsme dokázali, že jsme sebevědomé médium, říká šéfredaktor Refresheru Adam Smeták 


Adam Smeták, šéfredaktor českého serveru Refresher.

Refresher je internetový server pro mladé lidi. Co děláte jinak, než mainstreamová média? 

Zaměřením na mladé to nekončí. Obsah na Refresheru je hlavně mladými lidmi tvořen. Průměrný věk v naší redakci je zhruba 26, což je určitě níže než ve většině redakcí tradičních médií. Díky tomu máme blízko k hodnotám a zájmům naší generace a dokážeme dobře popsat, co ji trápí a co by ji mohlo zajímat. Hodně se také zaměřujeme na správu našich sociálních sítí, kde je naše cílovka jako doma.  

Slyšel jsem, že Refresher začal jako blog pro mladé o rapu, teniskách a módě. Zůstalo něco z toho jádra? 

Stále je to naše důležitá součást. Teď už ale tato témata nepřevládají. 

Kterým tématům se tedy věnujete, aby zaujala čtenáře pod 30 let? 

Třeba školství se věnujeme spíše z pohledu studentů, a ne primárně z pohledu rodičů a učitelů jako ostatní mainstreamová média. Také se soustředíme i na složité celospolečenské fenomény, na něž jsou mladí lidé citliví a zajímají je. Je to klimatická změna, duševní zdraví, otázka bydlení, vstup na trh práce či lidskoprávní otázky a problematika sexuálních menšin. Pod tím si můžeme představit například manželství pro všechny. Velkou část také věnujeme životu na sociálních sítích, na kterých tráví řada mladých lidí hodiny času denně. Naším tématem je vše, co mladý člověk žije.  

Jaká témata podle tebe prostupují všemi generacemi? 

Například sport, vztahy, politika. V podstatě většina témat. Jen každá generace může být na některá témata citlivější než jiná. Ale to platí i pro jednotlivce. 

Jak Refresher začal? 

Refresher vznikl před 10 lety na Slovensku jako středoškolský projekt. Cílem bylo přinést témata, kterým se mainstreamová média dostatečně nevěnovala, a komunikovat s mladými jejich jazykem a v kontextech, které jsou jim blízké. Už jsi to vlastně nakousl s tou módou, teniskami a rapem. 

Proč zrovna tenisky? V čem jsou tak důležité? 

Jednak jde o nějaký společenský status. Mladí chtějí dobře vypadat, neomezuje se to jen na tenisky. Je tu ale ještě jeden fenomén, a to jsou přeprodeje. Když se objeví limitovaná edice s omezeným množstvím kusů, tak se na ně stojí fronta i několik hodin. Cena těch modelů pak může stoupat a mladí lidé tyhle unikátní kusy přeprodávají, čímž si mohou slušně vydělat. 

Takže tenisky jsou trochu bitcoin mladých lidí? 

Možná. (Smích) 

Pak je tu ten rap, ve kterém se točí neuvěřitelné peníze. Třeba Milion+ má miliony přehrání u nových klipů pár hodin po vydání. Přijde mi fascinující, že se tomu fenoménu věnují ostatní média jen okrajově. 

Rapoví interpreti v Česku jsou dost opomíjení, i když mají taková čísla a stovky tisíc fanoušků na Instagramu. Když se někdo z nich objeví v tradičním médiu, vždy to v komunitě vyvolá překvapení. Třeba když Milion+ šli do Snídaně s Novou. Opomíjeni jsou zřejmě proto, že jsou velkými jmény jen v určité vymezené komunitě a na konkrétních platformách.  

Vzpomínám si na kauzu Forbes vs. Milion+. Hlavní tvář uskupení Yzomandias po zařazení do žebříčku 30 pod 30 hodil Forbes do koše a ještě na něj ukázal prostředníček. Pak se do časopisu pustili i jeho fanoušci. Proč k něčemu takovému došlo? Já bych byl třeba nadšený, kdybych se dostal do žebříčku 30 pod 30. 

Pokud si dobře vzpomínám, tak tam šlo o problém s autorizací. Interpret tvrdil, že se s redakcí předem dohodl na schválení fotografií i textu. V časopise pak vyšly fotografie, které tam nechtěl, tak se naštval. Šlo tedy patrně o chybu v komunikaci. 

Vy jste ale měli s Milion+ také spor... 

Ano, ale nerad bych ho srovnával s kauzou Forbesu, protože v našem případě šlo o něco jiného, než špatnou domluvu s autorizací. Řešili jsme hajlování na natáčení klipu Milion+ a dalšího rapového uskupení.  

O co přesně šlo? 

Jeden člověk tam začal hajlovat a další do toho německy křičet antisemitské výroky o vyhlazování. Tu scénu jeden z interpretů dal na Instagram a k nám se to video dostalo. Když jsme to viděli, začali jsme sbírat všechny informace a vyjádření, které jsme dali do článku, v němž jsme popsali, co přesně se odehrálo. Každému z aktérů jsme dali možnost se vyjádřit, z uskupení Milion+ toho nevyužil nikdo. Naopak na nás posléze zaútočili prostřednictvím svých sociálních sítí. 

Když se do média pustí někdo tak vlivný na sociálních sítích jako Yzomandias, jaký to mělo na vás dopad? 


Obsah pro předplatitele


Tento článek je pouze pro předplatitele

Předplaťte si nebo se přihlaste

Cena od 119 CZK měsíčně

Ne, přátelé, tady žádný otevřený text není.


Tradiční média přestávají být atraktivní pro mladé lidi. Z průzkumů Reuters Institute Digital News Report vyplývá