Profesně čistí novináři
Zdravím vás u dalšího newsletteru. V dnešním vydání naleznete:
- Hra na lidovost s pivem v ruce. Drobný postřeh z nové kampaně STAN.
- Chceme v redakcích zaměstnance odhodlané, anebo talentované? Profesně čistý životopis se stává vzácností.
Hra na lidovost
Předseda hnutí STAN Vít Rakušan zamířil do regionů. Určitě to chtělo odvahu, protože debata nebyla vůbec příjemná a musel čelit občas velmi naštvaným a kolikrát i nelogickým komentářům. Rámování akce jako „debata bez cenzury“ je zkrátka magnetem pro lidi, kteří se cítí být ve společnosti nevyslyšeni, a to se ukázalo i v tomto případě. Padala kritika podpory Ukrajině a Rusko někteří nevnímali jako agresora. (Průzkumy naštěstí říkají, ža takoví lidé jsou stále v menšině.) Přiznejme si, že změnit tenhle názor živený cizí propagandou v krátké debatě nejde.
Hlavní cíl volební strategie splnila debata stoprocentně. O akci se dny mluvilo v tradičních médiích i na sociálních sítích.
Na celé záležitosti mě zaujala ještě jedna věc, a to je hra na lidovost. Proto akce byla v hospodě, a proto si pak dal ministr vnitra s návštěvníky panáky a pivo. Zároveň je na tom vidět, do jaké míry je u nás lidovost a obyčejnost spojena s alkoholem. Miloš Zeman byl lidový, protože si dal frťana, jitrnici a honosil se zálibou v pití. Na pivo se chodí i s Kalouskem. Zkrátka česká politika je někdy ve snaze přiblížit se lidem v lehkém alkoholovém oparu, což pak hezky podtrhují akce, kdy se na seznam UNESCO pivovarníci snaží dostat „tradiční činnost“ označovanou spojením „jít na jedno“.
Jde to jinak? Vlastně ano, což ukazuje Andrej Babiš, který sám téměř nepije. Jeho marketing také cílí na takzvanou ulici. I když se akce často odehrávají v podnicích, jako jsou hospody, alkohol není ve výstupech vypíchnutý. Je to jen detail a vůbec tím neříkám, že proto je Babiš a jeho politické aktivity lepší. Pouze poukazuji na to, že to pivko a panák s voliči není zas taková nutnost a politik v jejich očích v případě odmítnutí panáka nemusí klesnout.
Neberte tenhle komentář ani jako volání po prohibici, spíš mě tenhle aspekt lidových kampaní zaujal. Ukazuje to, jak jsou alkohol a pivo zakořeněny napříč celou naší kulturou a jak se s touto emocí pracuje i v politickém marketingu. Přitom by politici spíše měli něco dělat s velmi nelichotvými čísly, protože Česká republika patří mezi alkoholové státy vévodící řadě žebříčků, což má bohužel dopad i na náklady na zdravotnictví. Politická agenda v potírání rizikového užívání alkoholu dává smysl, neboť tím v konečném důsledku může ušetřit i státní pokladna. Je totiž levnější se k nemoci propít, než ji léčit.
P. S.: Rakušan a STAN pochopili jednu věc. I takové akce mohou vyvolat dojem, že vládní politici něco dělají, po čemž se dlouho volalo. Kampaň STANu bude nejspíše agresivní a pokusí se pokrýt tu část liberálního spektra, která se necítí být dostatečně reprezentována. Pokud jste v poslední době slyšeli spekulace o ustanovení nové liberální strany, tak STAN si naopak řekl, že bude její potenciální elektorát preventivně luxovat. Stejně moc nemá kam jinam růst.