Mastodon

Outsideři vrací úder a nastavují nám zrcadlo

V seriózních médiích byste články o ní hledali marně. TikTok a YouTube jsou jí ale plné. Nejdiskutovanější influencerkou v Česku se v posledních týdnech stala Shopaholicadel.

Outsideři vrací úder a nastavují nám zrcadlo

V seriózních médiích byste články o ní hledali marně. TikTok a YouTube jsou jí ale plné. Nejdiskutovanější influencerkou v Česku se v posledních týdnech stala Shopaholicadel. Nepleťte si ji se Shopaholic Nicol, která byla třeba v realityshow Survivor nebo dělala osvětovou kampaň pro Člověka v tísni.

Shopaholicadel dokonale hackla algoritmus TikToku a recept na pozornost. Stala se kombinací memu, nenáviděné osoby i oběti. Nebýt dnešní doby a digitálních médií, nikdy by se jí to nepovedlo, i když se o to v minulosti snažila. Shopaholicadel chtěla být odmalička slavná. Šla do Superstar. Tam předvedla hrozný výkon a na chvíli na sebe strhla pozornost v Hvězdné pěchotě ­– výběru nejhorších účastníků soutěže. Pak to zkoušela s Poštou pro tebe. Opět se jí dostala chvilka pozornosti, ale v televizní době pěti minut slávy to bylo maximum.

Loni to Shopaholicadel zkusila jinak a založila si TikTok. Dokonalý generátor pozornosti, kde si i outsider může zkusit, jaké je být hvězdou. Začala na tuto sociální síť pravidelně přispívat. Její život s duševní nemocí, která se projevuje výkyvy nálad a zvláštním životním stylem, poutal čím dál větší pozornost. Shopaholicadel si například „adoptovala“panenku Markétku, o kterou se starala, jako kdyby byla živá.

Když jednoho dne streamovala na TikToku, zeptal se jí jeden z diváků: „Upadla už Markétce někdy hlava?“, načežShopaholicadel vybouchla a poslala tazatele do patřičných mezí: „A přijde ti normální tohle psát, d*bile?“ Hláška se stala na TikToku trendem, lidé začali zvukový záznam její hněvivé reakce používat u svých videí, což k sobě podobně jako hashtag videa páruje, anebo původní zdroj přímo parodovat.

Shopaholicadel se postupně splnil sen, který v televizi uskutečnit nemohla – stala se slavnou influencerkou. Tentopocit v ní živili uživatelé, kteří ji ironicky „podporovali“, i narůstající počet hejtrů, které nenechávala chladnými.

Na příběhu Shopaholicadel je jasně vidět síla TikToku, který dokáže během chvilky vygenerovat extrémní sledovanost, co už se nedá ubrzdit. Ještě nedávno se Adel mohla chlubit 240 tisíci sledujícími. Z přezdívky Shopaholicadel se stal na TikToku #hashtag. Videa, která pod sebou sdružuje, mají nyní dohromady 438 milionů přehrání!

Žena s duševní nemocí se kvůli svému projevu a výkyvům nálad stala boxovacím pytlem velké části českého internetu. Influenceři trend kvůli sledovanosti cynicky živili a vydávali se třeba za Adeliny kamarády. Jako každá vlna na sociálních sítích měla i tato několik fází. Nadšení z nového trendu, vlna hejtů, která následně přejde do moralizování, že už ta kritika stačila.

K tomu se přidaly i youtuberské a influencerské „investigace“. Ty vypadají tak, že když se influencerům někdo anonymní představí jako známý Shopaholicadel a píše jim do zpráv peprné detaily z jejího života, ověřování odbydouprohlášením, že informace nemusí být pravdivá – jenže dav lačný po drbech ji bere často jako fakt. Klasicky se tu ukazuje, proč influenceři nejsou novináři a jejich reakční videa nejdou nad úroveň drbání v hospodě.

V jednu chvíli se začaly vedle hashtagu Shopaholicadel objevovat další jako: #SrpenBezAdel. Za pár dní žena ztratila téměř třetinu sledujících a propadla se na (i tak vysoké) číslo 170 tisíc.

Takovou míru hejtu je těžké zvládnout. Odvrácenou stranou pozornosti reflektorů tiktokového algoritmu je i fakt, že vás lidé poznávají na ulici. Kritika se zvrhává ve výhrůžky, nevyžádané sledování a přání smrti. Populárním se stalo třeba plánování pohřbu Shopaholicadel na živém streamu, což už naráží na hranice toho, kdy by případ měla prověřovat policie – pokud by se takovými výroky člověk cítil ohrožen, dají se považovat za nepřímou výhrůžku a tedy až trestný čin.

Algoritmus TikToku popohání bezprecedentní motor na slávu a nenávist, který svádí k tomu, aby se na vlně populárního tématu svezli i další pozornosti chtiví lidé. Množství obsahu, který TikTok doporučuje, aniž byste na určité tvůrce měli vazby, je mnohem větší než třeba u Facebooku či Instagramu. Vše řídí algoritmus, do kterého nikdo nevidí. Ten určuje, o čem se bude mluvit. A jaký příběh se vám vryje do hlavy.