Novináři perou Ovčáčka, AI nám vyhrožuje
Vítám vás u pravidelného pondělního newsletteru Mimo agendu. Je tu opět velká porce informací ze světa médií i technologií. Přidal jsem novou rubriku „Telegraficky“, která ve formě tweetu sdělí zajímavý postřeh s kontextem.
Dnes se budeme věnovat AI. Její nástup bude rychlejší než nástup chytrých telefonů a náš svět už tento rok výrazně změní. Pro mě jako novináře je tohle téma zásadní, v čele téhle změny budou pravděpodobně mediální domy, které distribuují a třídí informace. V celém oboru se tak bude řešit otázka: co může novinář nabídnout, aby měl pro médium ještě smysl? Přepisování cizích zpráv to určitě nebude.
Tak jdeme na to!
Novináři perou Ovčáčka
Není mluvčího, který by poslední roky tak otevřeně ignoroval svou práci jako Jiří Ovčáček. S médii téměř nemluvil. Skoro jsme i zapomněli, že byl na začátku své kariéry hradního mluvčího opakovaně na předních příčkách žebříčku nejcitovanějších mluvčích v republice.
Nyní začal dávat rozhovory médiím a novinářům, které jmenovitě roky urážel a nazýval je žumpou. A co je smutnější, ta média mu prostor dala, protože se na takové rozhovory bude klikat. Ovčáček je moc chytrý na to, aby to dělal z dobré vůle a pokání. Snaží se jen rehabilitovat ve společnosti a vzbudit soucit. Nemohu si pomoct, ale všechny rozhovory na mě působí tak, že se stylizuje do oběti.
Nemyslím si, že by mu to mělo být umožněno. Je jedním z důvodů, proč politika v Česku zhrubla a lež se stala ještě běžnějším nástrojem komunikace důležitých institucí. Teď například tvrdí, jak pomáhá Ukrajině proti ruskému režimu Vladimira Putina. V roce 2015 šířil „pornografické“ materiály, které měly diskreditovat členky kapely Pussy Riot.
Že se Ovčáčkovi nyní rozsvítilo? Dobře pro něj. Zpětnou vazbu dostával mnoho let. Novináři by teď neměli sloužit jako jeho terapeuti na veřejném sezení, které se distribuuje desítkám tisíc lidí.
K tématu se nabízí ještě jedna otázka. Měli by novináři tvořit z mluvčích celebrity? Ovčáček by se jí nikdy nestal, kdyby mu média výrazně nepomohla. Třeba DVTV za rozhovor s Ovčáčkem získalo i novinářskou cenu za rok 2016. Pamatuji si, že když jsem byl v roce 2013 elévem, mluvčí se na rozhovory nebrali. Komunikovali prostě za instituci a jejich osobnost se zásadně upozaďovala. Díky tomu se nestalo, že by novinář váhal, zda s ním mluví pouze Ovčáček, či Ovčáček artikuluje skutečné stanovisko Hradu a prezidenta Miloše Zemana. Tenhle rozpor jsme tu měli deset let.
Po odchodu Ovčáčka víme, že tiskovou mluvčí prezidenta Petra Pavla bude Markéta Řeháková. Novináři opět začali osobními rozhovory a jejími profily. Jako kdyby se zapomnělo na to, že mluvčí může být i neutrální postava a šedivý úředník z tiskového oddělení.
Můžeme se také na problematiku podívat ještě z jednoho úhlu. Influencer může být někdy pro instituci výhra, protože k ní přitahuje pozornost a dokáže vysvětlovat složité problémy lidsky. Vidíme to například u armády ČR, za kterou začal mluvit Ivo Zelinka, či u hasičů, kde informace sděluje Martin Kavka.
Ovčáček je proti nim jiný případ. Na rozdíl od těchto jmenovaných, kteří roky pečlivě vysvětlují složitou problematiku ve veřejném prostoru, byl jediný člověk, který z Hradu trochu komunikoval. Sám o sobě neměl co nabídnout kromě údajného pohledu na problém „očima Miloše Zemana“. Jen je fascinující, že jsme mu to roky věřili, když spatra dokázal minuty komentovat dané téma, aniž by se s prezidentem poradil. Na dotaz, jak to dělá, vždy mlhavě vysvětloval, že si myšlenky se Zemanem synchronizuje během povídání.
Napsal jsem pro E15
Je to super! TikTok pro zpravodajské texty
Spoluzakladatelé Instagramu vytvořili aplikaci Artifact, která pomocí umělé inteligence doporučuje texty. Není přehnané říct, že je to něco jako TikTok pro zpravodajství a magazíny.
Artifact si všímá toho, co vás baví, a podle toho vám doporučuje nový obsah. Funguje to naprosto fenomenálně, pokud vám tedy nevadí, že obsah je zatím pouze anglicky. Aplikaci jsem doporučil několika kolegům v E15 a také je okamžitě zaujala.
Po úpadku Twitteru jsem měl problémy najít službu, která by mi byla schopná doporučit skutečně relevantní informace. Artifact to zvládá skvěle. Kromě toho, že se učí podle vašeho zájmu, vnímá také, co zaujalo vaše okolí, které aplikaci využívá. Díky tomu víte, jaké texty a příběhy ve vaší bublině trendují.
+ Získáváte skvělé statistiky toho, jaký typ textů čtete a na jaké zdroje chodíte nejčastěji. Aby se Artifact začal orientovat, musíte přečíst zhruba 25 textů. Pak se výsledky začnou zpřesňovat.
AI je teď velké téma. A já se poslední dobou někdy cítím jako jeho cvičitel.
Telegraficky:
- Čestmír Strakatý má přes 4000 předplatitelů na HeroHero.
- HeroHero začal využívat také Insider, a díky rozhovoru s Markem Prchalem na něm získal za týden přes 1000předplatitelů. Je nutné dodat, že domovskými platformami Insideru jsou hlavně Patreon a Gazetisto, kde počet předplatitelů skrývá. Není vyloučené, že na obou je větší než na HeroHero, který si přidal nedávno.
- Když o tom tak přemýšlím, HeroHero je opravdu nejúspěšnější platforma pro tvůrce a je neuvěřitelné, kam se za poslední rok dostala.
- Marek Wollner jde po odchodu z Reportérů ČT do Šafrova Forum 24.
- Moderátor Michael Rozsypal hledá, kam po DVTV. Naposledy jsem ho spatřil při moderování debaty o válce na Ukrajině na Novinky.cz.
- Ze závažného tématu sexuálního násilí se stalo divadlo. Například Lidovky.cz pustily na Dominika Feriho módní policii. Je to nevkusné vůči obětem. Dále Ferimu klesl na Instagramu počet sledujících pod 700 tisíc a MF Dnes poměrně nestandardně umožnila jeho právničce napsat komentář – bez oponentury.
- Deník N v lednu zveřejnil, že má 27 tisíc předplatitelů, DVTV Mimo agendě prozradila, že má 20 tisíc předplatitelů.
- Každý chce své vlastní AI. Spotify oznámilo, že jeho „DJ“ bude ještě lépe doporučovat obsah a tvořit vám playlisty na míru.