Jakub Zelenka - Mimo agendu

Média na rozcestí - 1. část

1/2/2022, 5:00:00 PM


Úvod

Vážení předplatitelé, jdeme na to! Začínám svůj roční sabatikl a cestu novináře na volné noze. V první řadě bych Vám chtěl poděkovat za obrovskou podporu. Tento text se skrze e-mail dostane k několika desítkám prvních předplatitelů. O takovém množství podporovatelů jsem na začátku svého experimentu ani nesnil. Pokusím se Vás nezklamat a vytvořit z projektu Mimo agendu místo, kam se budete rádi a pravidelně vracet.

První téma jsem nazval Média na rozcestí, neboť celý můj obor je pod obrovským tlakem rychle se měnícího světa. Pandemie stejně jako u jiných odvětví tento proces urychlila. Technologie a změny na trhu dokážou diktovat nová pravidla hry ve veřejném prostoru. Stejně tak se mění i nároky čtenářů na obsah. Novinařina bohužel nemá ani přes svůj neoddiskutovatelný vliv na demokracii garantováno přežití. Bude muset hledat nové cesty, jak oslovovat publikum a ekonomicky se stabilizovat.

Svátky jsem strávil čtením důležitých predikcí pro obor pro nadcházející roky a zkusil se nad nimi zamyslet skrze svou více než desetiletou osobní zkušenost z redakcí. Myšlenek a námětů se nakonec nakupilo tolik, že jsem se rozhodl o tématu zpracovat více textů. Doufám, že Vás příspěvky zaujmou a v rámci komunity na Discordu o nich budeme následující týdny debatovat.

I.      Zaseknutá novinařina

Když média přešlapují na místě, umírají. Svět kolem nich totiž nezastavil, aby na ně počkal. Běží dál a zrychluje.

Rasmus Kleis Nielsen (ředitel Reuters Institute for the Study of Journalism) před Vánoci zveřejnil komentář, v němž vyjmenovat několik čísel, která v konečném srovnání vyzněla pro celou novinařinu brutálně.

Podle výzkumu OECD činí investice do výzkumu a vývoje ve vydavatelstvích 0,57 % hrubé přidané hodnoty. Ve vysílání (TV, rádia) 0,32 %.

Dvakrát více podle Nielsena investuje do výzkumu a vývoje nábytkářský průmysl (1,17 %). Třikrát víc textilní (1,73 %). Průměrný podíl těchto investic se ve všech odvětvích odhaduje na 5 %.


Obsah pro předplatitele


Tento článek je pouze pro předplatitele

Předplaťte si nebo se přihlaste

Cena od 119 CZK měsíčně

Ne, přátelé, tady žádný otevřený text není.


Úvod

Vážení předplatitelé, jdeme na to! Začínám svůj roční sabatikl a cestu novináře na volné noze. V první řadě bych Vám chtěl poděkovat za obrovskou podporu. Tento text se skrze e-mail dostane k několika desítkám prvních předplatitelů. O takovém množství podporovatelů jsem na začátku svého experimentu ani nesnil. Pokusím se Vás nezklamat a vytvořit z projektu