Mastodon

Majitel twitterového profilu Jie spravoval účty politikům ODS. Média nevědomky citovala marketéra

Majitel twitterového účtu @jietienming byl placený za propagaci politiků ODS. Nyní spolupracuje s tiskovým oddělením úřadu vlády. K popularitě mu nicméně pomohla i největší tuzemská média, která jeho tweety vložila do stovek článků, aniž by znala detailnější pozadí anonymního účtu.

Majitel twitterového profilu Jie spravoval účty politikům ODS. Média nevědomky citovala marketéra

Majitel twitterového účtu @jietienming byl placený za propagaci politiků ODS. Nyní spolupracuje s tiskovým oddělením úřadu vlády. K popularitě mu nicméně pomohla i největší tuzemská média, která jeho tweety vložila do stovek článků, aniž by znala detailnější pozadí anonymního účtu. Marketér se se svými pichlavými tweety proti politické konkurenci objevoval mimo jiné i v seriózních zprávách.

Jak jsem popsal v předchozím textu na serveru mimoagendu.cz, za profily označenými jen přezdívkou s desítkami tisíc sledujících se někdy schovávají politici i jejich blízcí spolupracovníci. Díky anonymitě pak mohou podobné účty bez rizika polarizovat společnost a napadat odpůrce.

Cesta profilu @jietienming, za kterým se skrývá marketér Šimon Ehrlich, začala v březnu roku 2018. Chytré glosování aktuálních událostí a boj s nenáviděným mluvčím Hradu Jiřím Ovčáčkem přinesly profilu během krátké chvíle tisíce sledujících. V listopadu 2019 začal Ehrlich díky popularitě svého twitterového alter ega spolupracovat s firmou Ydeal, která přes čtyři roky dělá volební kampaně ODS.

V agentuře kvůli příchodu pandemie koronaviru zůstal Ehrlich do března 2020. „Nebyl přímo zaměstnanec, ale externě pro nás připravoval obsah. A pak přišel COVID a my jsme se rozhodli razantně zmenšit tým a srazit náklady, tak jsme se s Šimonem domluvili na ukončení spolupráce,“ tvrdí Alexander Bruna, spolumajitel agentury Ydeal.

I za tak krátkou chvíli se Ehrlich stihl pod agenturou podílet na propagaci několika politiků ODS. Serveru mimoagendu.czse podařilo ověřit, že se konkrétně jednalo o Jakuba Stárka a Alexandera Bellu.

„Tvořil texty jak pro komerční klienty, tak pro dva konkrétní profily komunálních politiků, jeden z Prahy 6 a druhý z Prahy 3. Jinak jeho práce spočívala především ve zpracování podkladů a následné tvorbě textů pro facebookové profily, případně odpovídal na komentáře pod facebookové statusy,“ popsal bez dalších podrobností Bruna. Jména klientů komentovat nechtěl.

„U nás nikdy nepracoval na žádných námi realizovaných kampaních pro ODS, v týmu pro Eurovolby 2019 ještě nebyl. A v kampani pro SPOLU můžu říct, že jsem ho na žádné schůzce, ani ve volebním týmu nikdy nepotkal. O profilu Jie jsme věděli. Nikdy jsme ho ale nevyužili,“ řekl Bruna.

Spolumajitel agentury Ydeal nicméně dodává, že anonymní profily na sociálních sítích politický marketing využívá a spojuje je s konkurencí. „Určitě se tyto praktiky hojně využívají, nejlepší jsou v tom různé proruské skupiny, které skrze falešné profily šíří dezinformace a nenávist. Ale neméně dobří jsou v tom například lidé kolem ANO, stačí si projet profil Babiše a rozkliknout si pár jeho horlivých obdivovatelů. Bohužel tady je přístup Facebooku i Twitteru dost tristní, a ač jsme nahlásili už stovky falešných účtů a stránek, tak Facebook zablokoval jen zlomek,“ popisuje Bruna.

Majitel účtu @jietienming tvrdí, že jeho účet je čistě soukromý a placený za tweety ve prospěch ODS nikdy nebyl. „Marketingem se zabývám několik let. Politika mě baví, co sem píšu, jsou moje názory, za ktere mě nikdo neplatí a nemají nic společného s mými klienty. Když začala válka na Ukrajině, tak jsem psal o Ukrajině, když byl Zeman v nemocnici, psal jsem o Zemanovi v nemocnici, když byly volby, psal jsem o volbách. Myslím, že z mého účtu se to dá poměrně snadno vyčíst,“ řekl pro server Mimoagendu.cz Šimon Ehrlich. Jeho twitterová aktivita ukazuje jasný příklon k vládním stranám. Nejčastěji sdílí přímo premiéra Petra Fialu a velký prostor dává i dalším politikům z koalice Spolu.

Ačkoliv Ehrlich pracuje roky jako marketér, mezi jeho klienty patřili i politici a nyní působí na úřadu vlády, nevidí důvod to ve svém profilu zmiňovat. „Nemám problém s tím, když sem cokoliv píše kdokoliv, ať už pracuje pro noviny, politiky, nebo nějaký úřad. Je na každém z nás, jestli si to na twitterový profil napíše,“ dodal.

Anonymové v tradičních médiích

Na Twitteru není povinnost uvádět, kde dotyčný majitel účtu pracuje, a anonymní účty jsou tolerované. Média by nicméně měla kontrolovat, zda se do jejich výstupů nedostávají neoznačení politici či jejich spolupracovníci. Stejně tak by měla zkoumat i motivace a vazby zdrojů, které citují.