Jakub Zelenka - Mimo agendu

Každý den s ním vyjde článek. Fenomén Radovan Vávra

2/14/2022, 4:35:00 PM


Stačí se v českých médiích ochomýtnout okolo tématu bankovnictví a investování a neuniknete mu. S trochou humoru by se dalo říct, že exbankéř Radovan Vávra je ve světě financí tím, kým je Jakub Kohák pro reklamu a televizi. Je všudypřítomný. 

Vávra jde na rozdíl od Koháka ale ještě trochu dál. Opanuje nejen tradiční média, ale zdatně si vede i na sociálních sítích. Oslovuje mladé i boomery, protože peníze i investice patří napříč generacemi k nejvyhledávanějším tématům, což mimo jiné potvrzují i šéfredaktoři progresivních serverů pro mladé. Díky tomu si Vávra získal influencery na YouTube a svět podcastů. 

Vávra navíc dokáže poměrně složitý koncept zhodnocování peněz vysvětlit zábavně a prostřednictvím snadno pochopitelných vzorců. „Když se budeš jako 25letá studentka s diplomem vrhat do života a budeš chtít být milionářkou, tak ti stačí dát stranou každý měsíc tisíc korun. Po 22 letech budeš mít milion,“ říká Vávra například pro podcast Ve vatě na Seznam Zprávách. A tuto formulku opakuje téměř všude.

V článku nechci rozebírat, zda jsou jeho metody dobré či špatné, jde spíše o podchycení fenoménu Vávra a toho, jaký je jeho otisk v mediálním světě. Podíváme-li se na data analytické společnosti Newton Media, uvidíme, že od roku 2020 Vávrova přítomnost v českých médiích vystřelila raketově vzhůru. Ještě v roce 2019 jeho jméno figuruje jen ve 31 mediálních výstupech. V roce 2021 až ve 351 výstupech, a to nepočítám nesčetné diskuse na YouTube i se stovkami tisíc zhlédnutí. Letos, kdy máme zatím teprve polovinu února, činí počet mediálních výstupů 124. Kdyby toto tempo udržel, padne letos rekord. 

Data je potřeba brát s určitou rezervou, protože jsem je neočišťoval o PR výstupy a třeba duplikace mezi printem a webem. Přesto něco naznačují. Jako podpůrný argument lze využít ještě data z Google Trend, v nichž vidíme největší růst zájmu právě v roce 2021 a křivka kopíruje počet mediálních výstupů nalezených v Newtonu.

Dalo by se tedy říct, že téměř každý den od loňského roku máme jeden mediální výstup s Vávrou denně! Buď o něm někdo psal, nebo psal sám, nebo o něm někdo mluvil.


Obsah pro předplatitele


Tento článek je pouze pro předplatitele

Předplaťte si nebo se přihlaste

Cena od 119 CZK měsíčně

Ne, přátelé, tady žádný otevřený text není.


Stačí se v českých médiích ochomýtnout okolo tématu bankovnictví a investování a neuniknete mu. S trochou humoru by se dalo říct, že exbankéř Radovan Vávra je ve světě financí tím, kým je Jakub Kohák pro reklamu a televizi. Je všudypřítomný.