Bude snadné vyhnout se zprávám
Zdravím vás u dalšího newsletteru. V dnešním vydání naleznete:
- Meta po médiích omezuje i politický obsah. Pro lidi bude snadnější vyhýbat se důležitým zprávám
- Musíme si více všímat vedení technologických firem
- Pavel Novotný by měl odejít z politiky
- (vy)Hrot PR. Šéfem redakce se stal politický marketér
Threads nebudou nový Twitter
Je jedno, jestli překonají v počtu uživatelů X. Politická debata se na Threads přenese jen obtížně, neboť nově jsou politici a tvůrci politického obsahu ještě méně motivovaní na této sociální síti působit. Meta v prohlášení uvedla, že politický obsah nebude doporučovat v algoritmech. Můžete se k němu dostat jen v případě, že ho bude sdílet někdo z vašich sledujících či budete aktivně onen politický obsah sledovat.
Brzy nás něco podobného nejspíše čeká i na dalších platformách jako Facebook či Instagram. Uživatelé si navíc budou moci v nastavení profilu vybrat, zdali chtějí politický obsah sledovat.
Problémem může být vyhodnocení, zda se účet skutečně zabývá převážně politikou. To může seknout aktivisty, lobbistické organizace a i novináře. Mimochodem média už jsou v nemilosti Mety dávno a tohle rozhodnutí by mohlo k tomu ještě více zabít soukromé profily třeba politických reportérů.
Největší sociální sítě pod hlavičkou Mety se tak pomalu stávají prostorem bez médií a politiky. Budou více tlačit virální azábavníobsah, což naplno odhaluje i laikovi jejich byznys model. Nejde o veřejnou debatu, jen jednotky pozornosti. Média netáhnou tolik jako zbytečná prokrastinační videa.
Rizika vidím i v tomhle:
- Řada lidí si zvykla sledovat zprávy a politiku přes sociální sítě. Tohle teď Meta masám vezme a bude nutné učinit aktivní kroky, aby vaše zeď nebyla plná jen videí s hydraulickými lisy a roztomilými zvířátky. Informovanost o tom, co se děje, může klesnout, a to je nebezpečné pro demokracii.
- Změny přichází před americkými volbami. Tedy nejdůležitějšími volbami pro západní svět.
- Konzumenti médií jsou vyhořelí a začínají se aktivně vyhýbat politice a nepříjemným zprávám. Teď to budou mít lehčí.
- Atraktivnějším místem pro „dělání“ politiky se může stát TikTok. Problém je, že politická debata bude probíhat na čínské síti s neprůhledným algoritmem.
- Škoda nevznikne pouze médiím a politikům, ale hlavně marginalizovaným skupinám. Může se jednat o klimatology, LGBT+ aktivisty, bojovníky za práva Romů atd. Když vypnete politiku, vypnete částečně i důležitou společenskou debatu.
- Média musí jít aktivně za svou komunitou přes jiné kanály. Meta díky nim vyrostla a získala si relevanci, teď je odkopla. Tohle budiž poučením pro další hurá akce ve vytváření ekonomických závislostí na něčem, co nikdy média neměla pod kontrolou. V koketování s technologickými firmami vždy média tahala za kratší konec provazu, teď už o tom nemůže mít pochyb ani ten nejnaivnější novinář.V Česku rádi používáme hesla jako „nezávislá média“; ta mohla mít hodné majitele a investory, ale nezávislá prostě nikdy nebyla, když se teď dostávají do ekonomických problémů poté, co je technologické firmy odstřihly.
A ještě detail. Alternativa Twitteru jménem Bluesky se před pár dny otevřela veřejnosti.
Musíme si více všímat vedení technologických firem
Začnu tipem na vynikající článek od vynikající technologické reportérky Kary Swisher. V opravdu dlouhém long-readu popsala, jak média pomalu umřela a jejich místo vystřídali technologičtí giganti jako Google, Facebook a X. Upozorňuje na to, jak obor nebyl schopný inovovat, a tak ho zkrátka převálcovali dravější. Není to ale oslava nových technologických miliardářů a hejt na média, jak by se mohlo zdát. Je to varování před tím, kdo se stává gatekeeperem informací.
Osobnosti z technologického sektoru často argumentují totální svobodou slova a je jim jedno, že někdo vypouští a masivně šíří do veřejného prostoru lži. Odmítají za to nést odpovědnost a regulátoři se nedokáží rozhýbat k činu. Vedle toho je tu ještě totální nepochopení ze strany technologického sektoru ohledně toho, jak funguje duševní vlastnictví a jak složité je vytvořit obsah, který bez skrupulí firmy jako Google vykradou a prodají samy.
V roce 2003 byl zakladatel Googlu Larry Page zmatený z toho, že knižní vydavatelé vzdorují proti tomu, aby jim firma digitalizovala knihy a zpřístupnila je. Zpětně vidíme, že to z pohledu nakladatelství byl dobrý krok, protože knihy máte stále motivaci kupovat, neboť v jejich obsahu nemůžete snadno veřejně listovat.
Dovolím si důležitou citaci, která teď platí i pro X, Facebook a další podobné. „Internetoví podnikatelé jako Page si mysleli, že je to skvělé pro lidstvo; pravda je, že to bylo dobré pro ně.“
Tohle je věta, kterou v Česku často nechápeme, protože se o internetových firmách píše jako o nějaké neživé entitě a málo se tu řeší lidé, již za nimi stojí, a to, jak uvažují.
Média v USA stále častěji přinášejí varování před jakýmsi technologickým absolutismem. Dnes už nejsou hrozbou jen světoví diktátoři, ale i někteří lidé ze Silicon Valley, kteří chtějí měnit lidstvo bez mandátu a voleb. Doporučuji k tomu text od The Atlantic. Je důležité zdůraznit, že rady typu „tak prostě přestaň používat Facebook“ nebudou fungovat. Miliardáři ve vedení technologických firem mají často nainvestováno do různých startupů, sedí v dozorčích radách zajímavých firem a podobně. Jakmile se objeví něco zajímavého, co by jejich byznys mohlo ohrozit, koupí to či okopírují a pak silou svého impéria zničí.
Teď nás čeká druhé kolo s umělou inteligencí, která nasává obsah ze všech možných zdrojů, obrazů, videa, zvukových záznamů a pak tato autorská díla využije ke zbohatnutí pár jednotlivců. Paradoxní je, že kdyby média sprostě zkopírovala něčí článek či fotku, u soudu to pro ně nejspíše dopadne velmi špatně. U AI se obávám, že k tomu nedojde a média či jiné projekty se budou muset chránit výslovným konstatováním, že jejich obsah nemůže technologická firma zneužít. Bohužel už je pozdě, protože v základu se na tom AI modely stejně natrénovaly a pak svůj hype zpeněžily.